ساپورت تاسیسات چیست + آشنایی با انواع ساپورت تأسیسات

ساپورت تاسیسات چیست
ساپورت تاسیسات چیست
ژوئن 9, 2023
قیمت فروش فلکسیبل و انواع آن
قیمت فروش فلکسیبل و انواع آن
جولای 16, 2023

ساپورت تاسیسات چیست + آشنایی با انواع ساپورت تأسیسات

ساپورت تاسیسات چیست + آشنایی با انواع ساپورت تأسیسات

ساپورت تاسیسات چیست

ساپوت‌های  تاسیسات به عنوان مهارکننده‌ها یا نگهدارنده‌های تاسیسات و تحمل‌کننده بار وارده از تجهیزات به سازه، نقش مهمی را در ساختار تاسیسات یک ساختمان ایفا می‌کند. ساپورت‌های تاسیسات دارای انواع  و هم‌چنین اشکال مختلف هستند که در موقعیت‌های مختلف به کار می‌آیند.

همان‌طور که از اسم ساپورت‌های تاسیسات مشخص است، این وسایل برای اتصال تاسیسات به کار رفته به سازه ی اصلی در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع ساپورت‌های تاسیسات با کنترل و مهار وزن تاسیسات ساختمان، تاسیسات را به سازه ی اصلی متصل و در مقابل بارهای موجود مانند بارهای ناشی از زلزله و یا تغییر دما مقاومت می کنند. ساپورت‌های تاسیساتی را می‌توان به شکل‌های اتصال روی کف، نردبان، زیر سقفی نصب کرد. ساپورت تاسیساتی در مقابل بارهای ناشی از زلزله مقاومت می کنند.

نحوه نصب اتصلات ساپورت چگونه است ؟

در زمان ‌های گذشته برای محکم نگه داشتن انواع تاسیسات رو کار از یک میلگرد که مقاومت کمی هم داشت استفاده   می ‌شد. روش کار به این صورت بود که از دو طرف لوله یک میلگرد از سقف آویزان می‌ شد و سپس میله نگهدارنده را به آن‌ها جوش می‌ دادن . این کار باعث می‌ شد تا تحمل وزن تاسیسات بالا رفته و سقوط نکنند، اما این روش بسیار نامطمئن و خطرناک بود و همین امر موجب شد تا صنعتگران با تولید انواع اتصالات ساپورت، روشی نوین برای نگه داشتن انواع تاسیسات و لوله ‌ها خلق کنند. در این روش، بر خلاف روش سنتی دیگر خبری از جوشکاری اجزای ساپورت به میله ‌های نگهدارنده نبوده و کافیست آن‌ها را با پیچ و مهره از طریق یکی از سیستم‌های SL – SM – SH به هم متصل کرد. ابتدا یک میله مخصوص نگهدارنده از سقف آویزان      می ‌شود تا امکان پیچ و مهره کردن ساپورت به آن فراهم شود، سپس در هر اندازه‌ ای که بخواهیم می‌توان ساپورت‌ ها را به آن پیچ و مهره کرد و در هر زمان آن ‌ها را جدا کرد. جنس این ساپورت‌ ها از فولاد گالوانیزه بوده و در برابر رطوبت، فرسایش، خوردگی، نفوذ آب و حرارت بسیار مقاوم هستند.

انواع ساپورت تاسیسات بر اساس نوع ساخت

اگر بخواهیم ساپورت های تاسیساتی را بر اساس نوع ساخت تجهیزات دسته بندی کنیم باید به دو دسته اصلی یعنی ساپورت های تاسیسات سنتی و ساپورت های پیش ساخته اشاره نماییم:

ساپورت تاسیساتی سنتی

ساپورت تاسیساتی سنتی

معمولا ساخت و اجرای ساپورت های تأسیسات مکانیکی و الکتریکی به صورت سنتی با اتصال انواع پروفیلها ( ناودانی، نبشی و میلگرد های فولادی) و در کارگاه انجام می شود. این عملیات شامل اندازه گیری، برشکاری، جوشکاری، سوراخکاری ، رنگ کاری و بلاخره نصب می باشد.
در واقع این ساپورت ها به کمک سازه فولادی ساختمانی که به عنوان آویز از سقف عمل می کنند مانند نبشی، ناودانی، تیرآهن و میلگردها در محل جوشکاری شده و در نهایت ساخته و نصب می شوند. همچنین در ساپورت های سنتی جهت نگه داشتن لوله روی ساپورت از بست کرپی یا u bolt استفاده میشود .

ساپورت های مدولار یا ساپورت های پیش ساخته

نوع دیگری از ساپورت تاسیسات، ساپورت تاسیسات مدولار یا ساپورت های پیش ساخته هستند که پروفیل های C-Channel یا U-Channel سوراخ دار گالوانیزه را شامل می شوند. در این نوع از تجهیزات ساپورت ساختمان، برای اتصالات نیازی به هیچ گونه عملیات جوشکاری نیست؛ بلکه در ساپورت های پیش ساخته از راد گالوانیزه تمام رزوه به منظور آویز گرفتن از سقف استفاده می شود.

در این روش جدید پروفیلهایی با شکل مقطع مناسب جایگزین پروفیل های سنتی شده که نه تنها سبک تر از انها هستند بلکه به دلیل وجود سوراخهای لوبیایی و پوشش گالوانیزه کاملا اماده نصب می باشند. مزایای استفاده از سیستم ساپورت های پیش ساخته عبارتند از:

1-نصب سریع آسان

حذف سه بخش از عملیات ساخت کارگاهی و انجام آنها در کارخانه

عدم نیاز جوشکار –عدم نیاز به سوراخ کاری – عدم نیاز به رنگ آمیزی

2- عمر مفید بالا و ظاهری زیبا

پوشش گالوانیزه جهت جلوگیری از زنگ زدگی –مقاطع زیبا،پیش ساخته شده در کارخانه با دقت بالا

3-سهولت در تغییرات

امکان باز و بست و رگلاژی کردن – استفاده از سیستم پیچ مهره –حذف فرایند جوشکاری

سیستم نصب سبک

این سیستم برای نصب کانال ها ،سینی کابل و لوله ها و سایر تجهیزات در مقیاس سبک تا متوسط قابل استفاده می باشد

پروفیل های سبک clc

CLC-C-12

CLC-G-16

CLC-G-25

CLC-G-35

سیستم نصب سبک

 

کاربرد ها

طراحی G  شکل پروفیل ها امکان نصب ساپورت ها رو به صورت افقی عمودی به صورت ایمن با باربری مناسب فراهم نموده است .

طراحی G  شکل پروفیل ها امکان نصب ساپورت ها رو به صورت افقی عمودی به صورت ایمن با باربری مناسب فراهم نموده است .

مقایسه هزینه مالی ساپورت سنتی و مدولار

جدول کاربرد ساپورت تاسیسات

برآورد هزینه مالی ساخت انواع تیپ ساپورت بررسی شده است، تیپ بندی ساپورت ها شامل سه گروه: • راد پروفیل : باربری ثقلی در آویزهای کوتاه • فول پروفیل : باربری ثقلی در آویزهای بلند فول بریس : باربری ثقلی و جانبی در آویزهای بلند در تمامی نمونه برآوردهای تیپ “راد پروفیل” آویز و زیر سری به طول 0.5 متر در نظر گرفته شده اند. در تمامی نمونه برآوردهای تیپ های “فول پروفیل” و “فول بریس” آویز و زیر سری به طول 1 متر در نظر گرفته شده اند تمامی تیپ های بررسی شده در پیوست همراه با جزئیات ارائه شده اند

انواع ساپورت

انواع ساپورت های تاسیساتی برای پشتیبانی از تاسیسات مذکور عبارت هستند از:

بست تکی

لوله‌ها معمولا از زیر سقف آویزان هستند و در میانه راه مفصلی وجود دارد که اجازه ی حرکت به این لوله ها را می دهد.

2- ساپورت های دیواری (دستک)

لوله ها بر روی یک دستک پیش ساخته و یا جوشکاری شده از قبل سوار شده و یک مهاربند وظیفه ی مقاومت در برابر نیروهای جانبی ناشی از گرمایش در لوله ها را دارد.

3- ساپورت تجهیزات جداکننده

قاب های جداکننده که توسط پروفیل های پیش ساخته برای مهار برخی تجهیزات جداکننده چه در طول مسیر لوله و چه در موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرند.

4- ساپورت های هادی یکطرفه به صورت قاب

ساختار اين ساپورت هاي به گونه اي طراحي مي شود که علاوه بر مهار لوله ها، به صورت محوري هدايت کننده حرکت لوله در اثر گرم شدن و سرد شدن باشد.

5- ساپورت های اصلی کلکتورها

این ساپورت ها به صورت روتین برای مهار کلکتورها در موتورخانه و یا لوله های اصلی در مسیر کریدورهای تاسیساتی با قابلیت طراحی در ابعادو باربری های متفاوت، مورد استفاده قرار می گیرد.

6- اتصال پروفیل زیر سقف (به صورت مستقیم)

پروفیل به صورت مستقیم به وسیله ی انکر و یا مهارهای راه-به-در متصل می شود. لوله ها به صورت آویز به پروفیل متصل می شوند. این لوله ها می توانند هم لوله های معمولی و هم لوله های سرد و گرم باشند.

7- ساپورت ها فول فریم (قاب) هادی محوری

این ساپورت ها به صورت دو پروفیل آویز و یک پروفیل نشمین نصب می شوند. لوله های سرد و گرم نیز بر روی المان افقی نصب می شود. در این ساپورت ها از Axial Slider و یا هادی تک محوره استفاده می شود.

8- ساپورت های فول فریم (قاب) هادی دو محوره

مانند ساپورت های قبلی با این تفاوت که در محل خم ها که در معرض حرکت دو محوره هستند نصب می گردد. در این ساپورت های از Cross slider و یا هادی دو محوره استفاده می شود.

9- هادی های محوری در رایزر

طولی از پروفیل مستقیماً توسط انکر به دیوار پشت متصل می شود. بست های لوله بر روی اسلایدر و یا هادی محوری نصب شده تا حرکت لوله ها را در یک راستا هدایت کنند.

10- ساپورت تجهیزات موتورخانه / تابلو برق ها

این ساپورت ها به صورت یک قاب بین کف و سقف اجرا شده و تجهیزاتی مانند تابلو برق بر روی آن ها نصب می شوند.

11- ساپورت های ۳ بعدی تجهیزات سنگین

این ساپورت ها به صورت پایه برای مهار تجهیزات سنگین موتورخانه مانند بویلرها در ابعاد و اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

12- فیکس پوینت Anchor point

مجموعه ای از قطعات که بعد از بررسی های فنی به منظور مهار نمودن لوله های سرد و گرم و جلوگیری از جابه جایی آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. این فیکس پوینت ها ممکن است در نقاط مشخصی مانند قبل و بعد از نقاط انبساط Expansion point و یا قبل و بعد از خم ها مورد استفاده قرار بگیرند.

13- فیکس پوینت های رایزر

این ساپورت ها وظیفه ی ثابت نگه داشتن لوله های سرد و گرم که در اثر گرما منبسط و منقبض می شوند را در رایزر به عهده دارد. در ساختمان های بلند مرتبه مورد استفاده قرار می گیرد به خصوص قبل و بعد نقاط انبساط Expansion point

جهت خرید ساپورت تاسیسات با بخش فروش فروشگاه تهران تماس حاصل فرمایید ( عمده – خرده – ارسال به سراسر کشور)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس - بخش فروش