عایق های الاستومری
عایق های الاستومری
آوریل 14, 2023
ساپورت تاسیسات چیست + آشنایی با انواع ساپورت تأسیسات
ساپورت تاسیسات چیست + آشنایی با انواع ساپورت تأسیسات
ژوئن 26, 2023

ساپورت تاسیسات چیست

ساپورت تاسیسات چیست

ساپورت تاسیسات چیست

 

ساپوت‌های تاسیسات به عنوان مهارکننده‌ها یا نگهدارنده‌های تاسیسات و تحمل‌کننده بار وارده از تجهیزات به سازه، نقش مهمی را در ساختار تاسیسات یک ساختمان ایفا می‌کند. ساپورت‌های تاسیسات دارای انواع و هم‌چنین اشکال مختلف هستند که در موقعیت‌های مختلف به کار می‌آیند.
همان‌طور که از اسم ساپورت‌های تاسیسات مشخص است، این وسایل برای اتصال تاسیسات به کار رفته به سازه ی اصلی در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع ساپورت‌های تاسیسات با کنترل و مهار وزن تاسیسات ساختمان، تاسیسات را به سازه ی اصلی متصل و در مقابل بارهای موجود مانند بارهای ناشی از زلزله و یا تغییر دما مقاومت می کنند. ساپورت‌های تاسیساتی را می‌توان به شکل‌های اتصال روی کف، نردبان، زیر سقفی نصب کرد. ساپورت تاسیساتی در مقابل بارهای ناشی از زلزله مقاومت می کنند.

نحوه نصب اتصلات ساپورت چگونه است

در زمان ‌های گذشته برای محکم نگه داشتن انواع تاسیسات رو کار از یک میلگرد که مقاومت کمی هم داشت استفاده می ‌شد. روش کار به این صورت بود که از دو طرف لوله یک میلگرد از سقف آویزان می‌ شد و سپس میله نگهدارنده را به آن‌ها جوش می‌ دادن . این کار باعث می‌ شد تا تحمل وزن تاسیسات بالا رفته و سقوط نکنند، اما این روش بسیار نامطمئن و خطرناک بود و همین امر موجب شد تا صنعتگران با تولید انواع اتصالات ساپورت، روشی نوین برای نگه داشتن انواع تاسیسات و لوله ‌ها خلق کنند. در این روش، بر خلاف روش سنتی دیگر خبری از جوشکاری اجزای ساپورت به میله ‌های نگهدارنده نبوده و کافیست آن‌ها را با پیچ و مهره از طریق یکی از سیستم‌های SL – SM – SH به هم متصل کرد. ابتدا یک میله مخصوص نگهدارنده از سقف آویزان می ‌شود تا امکان پیچ و مهره کردن ساپورت به آن فراهم شود، سپس در هر اندازه‌ ای که بخواهیم می‌توان ساپورت‌ ها را به آن پیچ و مهره کرد و در هر زمان آن ‌ها را جدا کرد. جنس این ساپورت‌ ها از فولاد گالوانیزه بوده و در برابر رطوبت، فرسایش، خوردگی، نفوذ آب و حرارت بسیار مقاوم هستند.

انواع ساپورت تاسیسات بر اساس نوع ساخت

اگر بخواهیم ساپورت های تاسیساتی را بر اساس نوع ساخت تجهیزات دسته بندی کنیم باید به دو دسته اصلی یعنی ساپورت های تاسیسات سنتی و ساپورت های پیش ساخته اشاره نماییم:

ساپورت تاسیساتی سنتی

ساپورت تاسیساتی سنتی

معمولا ساخت و اجرای ساپورت های تأسیسات مکانیکی و الکتریکی به صورت سنتی با اتصال انواع پروفیلها ( ناودانی، نبشی و میلگرد های فولادی) و در کارگاه انجام می شود. این عملیات شامل اندازه گیری، برشکاری، جوشکاری، سوراخکاری ، رنگ کاری و بلاخره نصب می باشد.

در واقع این ساپورت ها به کمک سازه فولادی ساختمانی که به عنوان آویز از سقف عمل می کنند مانند نبشی، ناودانی، تیرآهن و میلگردها در محل جوشکاری شده و در نهایت ساخته و نصب می شوند. همچنین در ساپورت های سنتی جهت نگه داشتن لوله روی ساپورت از بست کرپی یا u bolt   استفاده میشود .

ساپورت های مدولار یا ساپورت های پیش ساخته

ساپورت های مدولار یا ساپورت های پیش ساخته

ساپورت های مدولار یا ساپورت های پیش ساخته
نوع دیگری از ساپورت تاسیسات، ساپورت تاسیسات مدولار یا ساپورت های پیش ساخته هستند که پروفیل های C-Channel یا U-Channel سوراخ دار گالوانیزه را شامل می شوند. در این نوع از تجهیزات ساپورت ساختمان، برای اتصالات نیازی به هیچ گونه عملیات جوشکاری نیست؛ بلکه در ساپورت های پیش ساخته از راد گالوانیزه تمام رزوه به منظور آویز گرفتن از سقف استفاده می شود.
در این روش جدید پروفیلهایی با شکل مقطع مناسب جایگزین پروفیل های سنتی شده که نه تنها سبک تر از انها هستند بلکه به دلیل وجود سوراخهای لوبیایی و پوشش گالوانیزه کاملا اماده نصب می باشند. مزایای استفاده از سیستم ساپورت های پیش ساخته عبارتند از:

  1. نصب سریع آسان
  2. حذف سه بخش از عملیات ساخت کارگاهی و انجام آنها در کارخانه
  3. عدم نیاز جوشکار –عدم نیاز به سوراخ کاری – عدم نیاز به رنگ آمیزی
  4. عمر مفید بالا و ظاهری زیبا
  5. پوشش گالوانیزه جهت جلوگیری از زنگ زدگی –مقاطع زیبا،پیش ساخته شده در کارخانه با دقت بالا

سهولت در تغییرات

امکان باز و بست و رگلاژی کردن – استفاده از سیستم پیچ مهره –حذف فرایند جوشکاری

سیستم نصب سبک

این سیستم برای نصب کانال ها ،سینی کابل و لوله ها و سایر تجهیزات در مقیاس سبک تا متوسط قابل استفاده می باشد

این سیستم برای نصب کانال ها ،سینی کابل و لوله ها و سایر تجهیزات در مقیاس سبک تا متوسط قابل استفاده می باشد
پروفیل های سبک clc
CLC-C-12
CLC-G-16
CLC-G-25
CLC-G-35ساپورت تاسیسات

 

کاربرد ها
طراحی G شکل پروفیل ها امکان نصب ساپورت ها رو به صورت افقی عمودی به صورت ایمن با باربری مناسب فراهم نموده است .

سیستم نصب متوسط :

کاربرد ساپورت تاسیسات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس - بخش فروش