عایق بندی بهینه
عایق بندی بهینه
آوریل 8, 2019
عایق رطوبتی الاستومري پایه آب
عایق رطوبتی الاستومری پایه آب
آوریل 27, 2019

مقایسه عایق های الاستومری از جنس NBR و EPDM

عایق های الاستومری

مقایسه عایق های الاستومری از جنس NBR و EPDM

عایق های فوم الاستومری سالیان متمادی است که از آمیزۀ پلیمری NBRتهیه می شوند. از اواخر دهه 09عایق های فوم الاستومری از جنس EPDMبا هدف استفاده در صنعت سیستم های خورشیدی به بازار عرضه شدند. در حال حاضر بیش از %09بازارِ فوم های الاستومری منعطف در دنیا به محصولات بر پایۀ NBRاختصاص دارد.


هردو محصول، عایق فوم الاستومری انعطاف پذیر هستند که بسیاری از ویژگی های کلیدی عایق را از جمله ضریب هدایت حرارتی پایین، ساختار سلول بسته، سهولت نصب و جذب آب پایین و مقاومت در برابر نفوذ بخار آب بالا دارند. این دو ماده از لحاظ ظاهری بسیار شبیه هستند، که شباهتها و تفاوت های آن در جدول 1ارائه شده است.

به طور کلی تفاوتهای عایق های NBRو EPDMرا میتوان در 9مورد حائز اهمیت خلاصه نمود.


1- محدوده دمای کاری :


عایق های فوم الاستومری از جنس NBRقابلیت کارکرد تا ماکزیمم دمای 199درجه سانتیگراد را فراهم می کند این در حالی است عایق های فوم الاستومری از جنس EPDMقابلیت سرویس دهی تا ماکزیمم دمای 199درجه سانتیگراد را دارند.

2 – مقاومت در برابر نور خورشید و ازن :


بصورت ذاتی عایق های فوم الاستومری از جنس EPDMدر مقایسه با NBRمقاومت بالاتری نسبت به نور خورشید دارند با این وجود استفاده از این عایق ها بدون روکش محافظ پیشنهاد نمیگردد زیرا در صورت استفاده بدون لایه محافظ هر دو جنس NBRو EPDMبا گذشت زمان نه چندان طولانی از بین می روند.


3 – مقاومت در برابر روغن، گریس :


عایق های NBRدر مقایسه با عایق های EPDMدر برابر روغن، گریس و بسیاری از مواد شیمیایی مقاومت بالاتری دارند.


4-ضریب هدایت حرارتی:


اگرچه میزان ضریب هدایت حرارتی برای این دو ماده بسیار پایین می باشد، اما این کمیت در عایق های NBRبدلیل داشتن دانسیته پایین تر، کمتر می باشد. در مراجع ذکر شده است که بهترین خواص عایق بودن و یا به عبارتی دیگر بهترین رفتار هدایت حرارتی برای فوم های سلول بسته درمحدوده دانسیته 99کیلوگرم/متر مکعب بدست می آید.

5- مقاومت در برابر نفوذ بخار آّب :


مقاومت نفوذپذیری بخار آب در فوم، تعادلی است پیچیده بین ساختار محصول و شیمی آن، که طراحی صحیح از چند لایه از مولکولهای قطبی و غیر قطبی می تواند بهترین خواص سدکنندگی را بهمراه داشته باشد. تکنولوژی NBRبیش از 50سال قدمت دارد، که مقادیر واقعی µدر محدوده 0999برای آن بسیار معمول می باشد. بطور معمول، محصولات EPDMبا پلیمر های غیرقطبی دارای بازده کمتری می باشند و مقدار آن معمولا کمتر از 9999می باشد. بمنظور دستیابی به مقادیر بهتر، تولید کنندگان EPDMملزم به استفاده از پلیمرهای دیگر می باشند که این امر افت خواص، مقاومت UVو دما را در مقایسه با محصول NBRمشابه ، بهمراه دارد 


از این رو عایق های الاستومری NBRبه سبب خواص و قیمت مناسب، بهترین گزینه جهت عایقکاری ساختمان، تاسیسات، تجهیزات، سیستم های برودتی، حرارتی و … میباشند. عایق های الاستومری EPDMنیز پیشنهاد مناسب برای سیستم های خورشیدی و تجهیزات و تاسیسات دارای بخار کم فشار و دماهای بالا (حداکثر 199درجه سانتیگراد) میباشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس - بخش فروش