بست کرپی (یوبولت)
آگوست 18, 2024
بست لاستیکی یا روکش دار چیست ؟
اکتبر 23, 2024

سوپرفیکس چیست؟

در سیستم‌های لوله‌کشی تاسیسات ساختمان برای مهار لوله‌ها و برخی تاسیسات نیاز است که از نوعی پروفیل استفاده شود. این پروفیل‌ها محل قرارگیری انواع لوله و تجهیزاتیست که بصورت عمودی یا افقی باید مهار شوند. پروفیل یا ساپورت سوپرفیکس جدیدترین و کاربردی‌ترین نوع از این پروفیل‌هاست. جنس این ساپورت از فولاد گالوانیزه بوده و ضدزنگ است. ضخامت این پروفیل ۲ میلیمتر و پهنای آن پنج سانتیمتر و ارتفاع آن ۳ سانتیمتر است. همچنین برای نصب انواع تجهیزات و لوله و یا بست، تعدادی سوراخ با سایز‌های مختلف تابیه می‌شود که به نصب و رگلاژ این بست‌ها بسیرا کمک می‌کند.
به عبارت دیگر مجموعه‌ای از پروفیل‌های پیش‌ساخته که برای اجرای سیستم نصب تاسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرند، سوپرفیکس نامیده می‌شود. محور اصلی این مجموعه، یک تسمه و یک ناودانی با طراحی ویژه است که برای اجرای بی‌شمار پروژه، متناسب است. استفاده از این مجموعه منعطف، باعث افزایش ایمنی و دقت پروژه‌ها می‌شود.
یکی از شرکت های تولید کننده سوپرفیکس گروه صنعتی مانا عایق آرکا میباشد که سیستم نصب تاسیسات با برند مانافیکس را تولید می کند.
سوپرفیکس راه حل هوشمندانه ای برای بست و ساپورت سوپرفیکس، مجموعه ‌ای برای نصب سیستم‌ های تاسیسات در تمامی ساختمان‌ ها است.

اجرای این سیستم با پیچ و مهره یا جوش امکان پذیر است و تغییرات چه جابه جایی چه رگلاژ افقی یا عمودی سریع و آسان انجام می شود.
کاربرد سوپرفیکس این است که با استفاده از آن حداکثر استفاده از فضا امکان پذیر می شود.
انعطاف پذیری در سوپرفیکس جایگزین تعداد زیادی پروفیل می شود و فقط 3نوع پروفیل با قابلیت داشتن ترکیب در اجرا و نصب کفایت می کند.
اجرای سیستم ‌های تاسیساتی در ساختمان بین عملیات دیوار چینی و نازک‌ کاری قرار می گیرد.
اجرای ساپورت یک پیش نیاز برای آغاز عملیات اجرایی در قسمت تاسیساتی ساختمان است.
هرچه این قسمت سریع‌ و با کیفیت به پایان برسد، پروسه بعدی در ساختمان سریع ‌تر انجام می شود.
به نحوی که در کاهش فرصت‌ بندی تک تک پروژه تاثیرگذار است.
کاربرد سوپرفیکس به عنوان یک راه حل مهندسی در مقایسه با اجرای ساپورت، علاوه بر ارتقای کیفیت، راحتی و سرعت و موقعیت ایمن برای اجراکننده و ساختمان فراهم می کند.
همانطور که اشاره شد از سوپرفیکس ها برای نصب تجهیزات و سیستم‌های لوله‌کشی در ساختمان استفاده می‌شود. نحوه کاربرد و یا نوع استفاده این این چنل یو بستگی به خلاقیت و نیاز مجریان است. اما معمولا لوله‌کش‌هایی که این محصول استفاده می‌کنند بواسطه ویژگی‌های زیر از این ساپورت استفاده می‌کنند:

  • حمل و نقل راحت بدلیل تولید بصورت شاخه‌های دو متری
  • منعطف و شکل‌پذیر بودن به کمک دستگاه خم کن مخصوص
  • امکان عبور و نصب لوله‌ها در فضای داکت و یا فضاهای غیرمعمول مانند سقف با ارتفاع بالا
  • عدم نیاز به رنگ‌‌آمیزی و یا استفاده ضدزنگ
  • بدون نیاز به جوشکاری و نصب راحت به کمک پیچ و مهره
  • تنوع سایز پیچ و مهره یا پیچ‌های متری از قطر ۴ تا ۱۰ میلیمتر
  • تنوع بالای تجهیزات جانبی مانند صفحه‌ نصب‌های عمودی و افقی
  • پهنای مناسب جهت سهولت در نصب انواع بست


سیستم نصب تاسیسات سوپرفیکس شامل پروفیل ‌هایی در انواع تخت و U، صفحه‌ های نصب، پایه‌، انواع پیچ‌‌ متری و پیچ و مهره همراه با انواع بست‌ برای کاربرد‌های مختلف می شود.
سوپرفیکس U یک ناودانی با طراحی خاص مهندسی است و برای موقعیت های مختلف کاربرد دارد.
این مجموعه را می توان به روش های مختلف و حتی در ترکیب با روش های فعلی نصب کرد.


سوپرفیکس U را می ‌توان به سادگی به صورت کنسول از دیوار یا با استفاده از پیچ ‌های تمام رزوه به صورت آویز از سقف قرار داده یا به یکدیگر متصل کرد.
از مزایای سوپرفیکس U اینکه نیازی به رنگ آمیزی و سوراخ‌ کاری نداشته و علاوه بر شکل پذیری ساده ، سرعت بالایی را در عملیات اجرایی موجب می شود.
با توجه به استفاده از پیچ و مهره برای ساخت و نصب، عملیات جوش‌ کاری از این سیستم حذف یا به حداقل ممکن خواهد رسید.
حمل و نقل ساده، انعطاف پذیری و شکل پذیری و نداشتن محدودیت در طراحی و اجرا سایر مزایای سوپرفیکس U محسوب می شوند.
پهنای مناسب، استفاده در لوله ‌های تاسیساتی برای مصارف شرب و خطوط لوله سیستم های گرمایش و سرمایش و همچنین سیستم لوله ‌کشی فاضلاب در حالت های افقی و عمودی مزایای دیگری هستند.


عملکرد سوپرفیکس U در لوله‌ های تاسیساتی برای دیوار‌های سبک و رادیاتور‌ با ابعاد غیر متعارف، حوله خشک‌ کن ‌ها و نصب فن‌ کویل ‌ها سقفی و دیواری قابل اهمیت است.
وجود این محصول در سیستم‌ های تهویه مطبوع برای نصب کانال ها، هواساز‌ها، اسپلیت، گرما تاب، پانل‌ های خورشیدی نیز ضرورت دارد.
در تاسیسات برقی برای عبور سینی کابل، نصب کلید و پریز در دیوار‌های سبک و سفالی و نصب پروژکتور‌ها و نورپردازی‌، نصب تابلوی برق روی انواع دیوار عملکرد سوپرفیکس U را نشان می دهد.
در بخش عملیات ساختمانی برای نصب درب و پنجره، آویز‌های سقفی و اجرای انواع سقف کاذب، نصب جعبه کنتور آب و برق در تکنولوژی‌ های نوین ساخت و ساز دیده می شود.
از عملکرد سوپرفیکس در تمام ساختمان‌ های مسکونی، صنعتی، اداری و مذهبی و …. که نیاز به ساپورت در بخش تاسیسات دارند، استفاده می شود.


همانطور که اشاره شد جنس سوپرفیکس یو فولاد آبکاری شده می‌باشد. این ویژگی از زنگ زدگی این پروفیل در زمان مصرف بخوبی جلوگیری می‌کند. وجود سوراخ‌هایی با قطر متفاوت و همچنین حفره‌های رگلاژ کمک می‌کند تا بکمک انواع پیچ و مهره نصب تجهیزات صورت پذیرد. همچنین از انواع پیچ متری تمام رزوه و مهره با نمره ۴ – ۶ – ۸ – ۱۰ می‌توان در این نوع ساپورت یو استفاده کرد. به کمک دستگاه خم و یا برش سوپرفیکس یو نیز می‌توان طول این ساپورت تغییر و یا در صورت نیاز به مقدار مشخصی خم شود.


یکی دیگر از انواع سوپرفیکس ها ، سوپرفیکس تخت است . این نوع پروفیل، از جنس فولاد آب‌کاری شده به طول 2 متر است. ضخامت این شاخه 3 میلی‌متر و عرض آن نیز 5 سانتی‌متر است. نوع تخت این پروفیل‌ها،دارای سوراخ‌هایی در اندازه متنوع است که در فواصل منظم قرار گرفته‌اند. به دلیل وجود این سوراخ‌ها، هنگام اجرای پروژه نصب، نیاز به سوراخ کاری وجود نخواهد داشت. دیگر قابلیت مهم این سوپرفیکس‌ها، این است که می‌توانید آن‌ها را خم کنید و از آن در هر فضای محدودی استفاده کنید.


از این پروفیل، می‌توان در ساختمان‌های مسکونی، اداری و صنعتی که در بخش تاسیسات نیاز به بست و ساپورت دارند استفاده کرد. به طور مثال برای اجرای نصب لوله‌ها در دیوارهای سبک، نصب رادیاتورها با ابعاد متفاوت، نصب حوله خشک‌کن‌ها و فن کوئل‌های سقفی و دیواری از این سوپرفیکس‌ها استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این قطعات می‌توان به سکوهای نفتی، سیستم‌های تهویه مطبوع، هواسازها، اسپیلت، گرماتاب و پنل‌های خورشیدی اشاره کرد.
مزایای سوپرفیکس‌های تخت

  • می‌توان از آن‌ها به شکل کنسول بر دیوار و یا به صورت آویز از سقف استفاده کرد.
  • نیاز به رنگ‌آمیزی و سوراخ‌کاری ندارند.
  • شکل‌پذیری آسان این قطعات، سرعت عملیات اجرایی را بالا می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس - بخش فروش